tisdag 23 oktober 2007

MFT: ny tidszon på en ö nära dig

Om du åker till Malta från Sverige så behöver du inte ställa om klockan. Det ska ju vara samma Central European Time (CET) här som där. Ändå går tiden annorlunda här. Den är väldigt flytande. Fem minuter kan vara en halvtimme. "Kvart i" kan betyda "kvart över".

Kanske är vi stela i Sverige som tror så hårt på att passa tider. I de södra delarna av Europa är man mer "flexibel". Vissa kanske kallar det respektlöshet. Jag tycker det kan vara lite hårt, även om jag kan förstå dem.

Jag har själv alltid varit en tidsoptimist. Jag tycker alltid jag har en kvart när jag egentligen har fem minuter. Har jag god marginal så trycker jag in något som jag tycker jag bör hinna och så slutar det med stress i alla fall. Det spelar ingen roll hur mycket tid jag har, jag kommer aldrig vara på plats långt innan bestämd tid. Någon gång kanske det har hänt, men det var undantaget som bekräftar regeln.

Jag trodde det var droppen när jag missade en presskonferens i Vita Huset för att jag trodde jag hade mer tid än jag hade. På något sätt kom jag undan med det. Kanske sa jag att hunden hade ätit upp mina anteckningar eller något.

Att det ska vara så in i skogen svårt att lära sig av sina misstag. Fast jag ibland lurar jag mig själv att tro att jag blivit bättre. Tills det händer igen. Och igen. Och igen.

Här på Malta verkar det dock vara ok. Här kör man enligt MFT. Maltese Flexible Time.

Inga kommentarer: