fredag 12 oktober 2007

Bilar som ilar

På Malta finns det så mycket bilar att fotgängarna nästan inte får plats. Bilar, bilar, bilar. Bilar överallt. Jag kan inte förstå denna fascination. För det är inte bara lathet. Man polerar och ser efter bilarna som om de vore små barn. Även halvdassiga modeller från 87 typ.

På de smalaste av gator finns de, bilarna. De står parkerade kors och tvärs, överallt. Snart får man väl försöka ställa dem ovanpå varandra.

Varning: se upp för att lyssna på musik när du är ute och går! Mp3-spelare är livsfarliga för de kanske stänger ute motorljudet och helt plötsligt kommer det en bil i ilfart och något ofördelaktigt kan inträffa. De verkar inte särskilt noga med marginaler här heller. En fot här eller där liksom, man får skylla sig själv som går.

Tänk hur mycket trevligare ön skulle vara utan alla dessa fyrhjulingar. Varför kan inte folk cykla, gå eller förlita sig på de gula bussarna? De är ju trots allt inga avstånd att tala om här.

Och vad är det med dessa dekaler med "fräcka" slogans som står klistrade över vindrutan? Mängder av töntiga budskap på dålig engelska. Varför?

Jag har dock en favorit som jag såg i närheten av kontoret. Det stod kort och gott: "Hate you all". Han ska jag se upp för på mina promenader...

Inga kommentarer: