torsdag 4 oktober 2007

Jag var på lunch på Mamma Mia och...

Äta är en av huvudsysselsättningarna för många malteser. Och det kan man ju inte klaga på egentligen, för äta bör man annars dör man. Och god mat kan ju vara en fantastisk krydda i tillvaron.

När jag och min mäklare satt och samtalade bilen (det var väl mest jag som snackade som vanligt, men han fick komma med inlägg då och då!) så pratade vi en del om hobbies. Han sa att han egentligen inte hade så många, utan att äta var huvudintresset. Mat är stort på Malta. Och portionerna är gigantiska.

Åt nyss lunch på Mamma Mia. Där får man välja mellan starter och main. Orkar man äta en hel starter så borde man egentligen vara automatiskt kvalificerad till World Strongest-tävlingar...Men samtidigt ser man malteser äta main och sen ta en dessert på det! Power to them! Två saker jag irriterar mig på dock (jag är inte så grinig som jag låter, men det är kul att klaga..hmm..låt oss kalla det "ventilera"!)

Matirritationsmoment 1: Peppar, peppar...(jag drog ditt pepparn växer)

Det är förbannat kul att störa sig på triviala saker. Som varför man på ön envisas med att peppar passar till allt. Allt! Vilken rätt du än tar och på vilken restaurang du än tar den så kommer det en person och ska peppra den. Ibland, som när man tar en sallad, är man inte så sugen på det. Det är inte gott till pannkakor heller...

Matirritationsmoment 2: ”Allt blir godare med grädde”

Försök hitta en maträtt utan grädde. Det är svårt. Viktväktarna har ännu inte tagit grepp om ön. Däremot har övervikten det. Någon sa att Malta är tvåa i fetma efter USA. Men det kan man förstå. Fet mat och minst en bil per människa. Ont om motionsspår. Ont om promenadväg. Ont om cyklar. Och gott om dödlig bilväg. Mer om bilar och död senare.

Inga kommentarer: