måndag 22 oktober 2007

Hitta en taxichaffis som hittar

När vi hade veckans sushiafton i fredags så gav mig Tommi (tack Tommi!) tipset att jag kunde skriva något om taxi här på Malta.

Malta är litet. Och det finns gott om taxibilar. Tyvärr verkar det som om ingen av taxichaffisarna vet var något ligger.

Jag har otaligt många gånger försökt ge vägbeskrivningar till en snubbe som suckar och stönar och säkert tänker: "Vilken idiot!" Och "Varför kör jag inte buss istället?". Säger jag ett gatunamn så har han aldrig hört talas om det.

Har man jobbat som taxichaffis ett tag så tycker jag att man bör känna till varenda vrå av den här ön, men så är det uppenbarligen inte. De har inte ens koll på turistmeckat St Julians.

Det är inte helt lätt att ge en bra vägbeskrivning heller. "Du svänger höger vid pastizzerian, nej den andra, nej den bakom mäklarfirman, nej den andra mäklarfirman, den vid frisören, nej den andra frisören." Så man kanske kan förstå att det blir förvirrande.

Nu känner jag dock en kille med GPS i sin taxi. Han är dessutom trevlig. Tyvärr vågar jag inte ge ut hans nummer för då får man väl aldrig tag i honom.

1 kommentar:

Joakim Seriati sa...

Inget nytt under solen (eller i förekommande fall molnen) alltså. När jag var på malta bodde vi precis vid Sliemas polisstation. Man kan tycka att polisstationer är viktiga byggnader, dessutom finns det inte så många, så de borde vara rätt lätta att hålla koll på. Så var dock inte fallet, inte en jäkla taxichaffis, vit eller svart, som visste hur man tog sig dit. Som tur var hade vi oftast tid att gå, det är ju i regel inga avstånd att tala om.