torsdag 4 oktober 2007

En lira för dina tankar

En tidig promenad till jobbet gör susen för arbetslusten. I alla fall tills man kommer dit. Jag fick idag sällskap av en AD (nej, det är ingen sjukdom, det betyder Art Director) och vi filosoferade kring Malta och livet här.

Något man undrar över är ju alla maltesiska tanter och gubbar som sitter på en stol utanför deras hem och...och...och...ja, va fasiken gör de egentligen? De verkar sitta där större delen av dagen så något måste de ägna sig åt. Läser de böcker? Nej, jag har aldrig sett en någon av dem i närheten av en bok. Pratar de i telefon? Knappast. Drar de fram en laptop när man inte ser och spelar MS-röj? Högst osannolikt.

Så vad gör de då? När de sitter där som katter på en fönsterbräda och bara tittar. Vad tänker de på? Kanske de försöker hitta luckor i Einsteins relativitetsteori? Kanske de funderar hur man löser samhällsproblem som arbetslösheten på Malta? Eller går tankarna kring la familia och när ungarna ska hitta någon att gifta sig med så de kan flytta ut någon gång.

Eller så tänker de inte alls. De kanske vilar. Deras hjärnor kanske är som soltorkade tomater utan någon som helst febril aktivitet innanför hjärnbalken. Solen är inte att leka med här. Hjärnan torkar igen snabbt. Skulle det stå en massa dumheter här på bloggen så skyller jag på det. Processen har kanske redan börjat.

Jag blir dock lite sugen på att gå fram och säga "en lira för dina tankar". Fast de kanske tänker på hur man bäst får bort dessa förbannade turister och spelbolagsfolk som det kryllar av på ön. Och vissa saker mår man nog bäst av att inte veta.

2 kommentarer:

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...

Jag kan föreställa mig den där söta AD:n... <3