fredag 19 oktober 2007

Klantskallarnas riksförbund

Äntligen har de fått ett riksförbund, klantskallarna. Eller ska jag kanske säga vi? Jag tror vi alla känner oss som klantskallar ibland. Man tar ett korkat beslut, man tappar en blomkruka på tån, man glömmer nycklarna i dörren, man ställer in grejer i kylskåpet som inte hör hemma där etc. Alla gör vi något klantigt någon gång. Och nu finns det alltså ett riksförbund för oss också.

Anledningen att jag hittade dit var att jag sökte på ”Peters princip” kom in på ”Murphys lag” etcetera. Jag får tacka Björne för att han berätta om Peters princip. En princip som man kan se tydligt på många företag.

Jag saxar från wikipedian: ”Peters princip lanserades av Dr. Laurence J. Peter. Innebörden av Peters princip är att alla framgångsrika medarbetare i en hierarkisk struktur kommer att befordras till sin högsta kompetensnivå eftersom de har visat sig vara bra på det de gör. Efter detta kommer de att befordras till sin inkompetensnivå.”

Rätt bra beskrivet tycker jag. Ska ta och läsa Dr Peters bok om jag får tag i den. Bokens svenska titel är "Peters princip : en "hierarkiologisk studie" av inkompetensens förekomst och symtom".
Klantskallarnas riksförbund har listat en del av Murphys lagar. I grunden står budskapet: "Om det finns två eller flera sätt att göra något på, och ett av dem kan ställa till katastrof, så kommer någon att göra på det sättet."

Läs mer om Murphys lag och annat glatt och tänkvärt på http://www.klantskallarna.se

Inga kommentarer: