söndag 16 december 2007

Pippo for President

Jag fick en folder i brevlådan. Omslaget pryds av en synnerligen självgod maltesisk man med en hårväxt som kämpar hårt för att vara svart, men likväl börjar bli ganska vit.

Mannen heter Pippo Psaila och är maltesisk politiker för Partit Nazzjonalista (de partiska nazijournalisterna?!). Pippo verkar vara en hyvens karl. I bladet står det nämligen att han har varit gift med sin fru i 24 år (inte så imponerande kanske, med tanke på att det är halvt omöjligt att skilja sig här), har två barn, och varit på universitet i USA och där kommit med på "Dean's list" för sin akademiska insats.

Om det där med "Dean's list" kan jag bara säga att det har jag också gjort (vilket automatiskt betyder att det inte är särskilt imponerande!) och min akademiska insats bestod mest av glömma bort prov, vara försenad, och komma till botten av öltunnor med min partyglade lägenhetspolare.

Därefter har Pippo jobbat i "the family business" där han nu är Group Commercial Manager och Company Secretary (vad företaget gör står inte, så låt oss anta att de säljer knark).

Bladet berättar sedan ingående om "Pippo the Sportsman" och beskriver honom som en fotbollsexpert (är inte alla malteser det?) eftersom han var National Coach 1991-1993.

"Pippo the Leader" baseras helt på ett omdöme (ett långt citat) som Pippo fick av Mr Thomas Glass (rektor på St Edwards College) från 1975. Högaktuellt med andra ord! Fast å andra sidan är 30 år på Malta ett år i övriga världen så...

Skulle jag kunna rösta så skulle Pippo få min röst. Enligt omslaget på foldern är han faktiskt "future-driven" vilket inte känns som något som man skulle bemöda sig skryta med i så många andra länder, men som på Malta är helt unikt. Och så förstås för att han heter Pippo. Det är ju trots allt ganska coolt. (Och så för att jag inte vet vad det ska röstas om och vilka motkandidaterna är.) Go Pippo!

Inga kommentarer: