söndag 2 december 2007

Ödmjuk rappare sökes

Jag är alltätare när det gäller musik. Tycker det kan finnas något spännande att hämta i nästan varje genre. Dansband och electronica undantaget kanske.

Nu har lyssnat en del på den fete hitmakaren Timbalands senaste. Han har minst en megakändis på varje spår och fingertoppskänsla för slående beats. Det finns mycket bra där och jag är impad av hans hit-hittarförmåga, men när jag hör honom rappa på "Oh, Timbaland" så suckar jag lite.

Varför ska det alltid vara så mycket "jag är bra, du är kass, jag är vass, du bor på dass" -feeling. Har alla rappare ett gäng snubbar de vill hämnas på? Från de gamla goda gangstadagarna då de åkte runt i bilar utan stötdämpare och gjorde drive-bys på konkurrerande knarklangare (ursäkta fördomsfullheten i detta)...

Ett exempel från Oh, Timbaland: "Dont ever talk bad about me,U jus might make me mad, N a jus might c u sumwhere, N brake ur ass in half," eller "Whatcha know bout me dog,Not a damn thing, Gotta problem u can c me in da streets dog, Am on 1 man game, Dont take this lightly, If a want u dead its done, A can make dat hype n b cuts, Nigga ma bread is long".

Ytterligare en klassiker: "Now am in a whole nother zone, U can let me do me, U can do u, O get popped in ya door, Hit love on the verge 2 da block, So recognize da game, Timbaland aint gonna run nowhere baby, Timbaland got private planes,".

Det verkar som om de har mycket att ge igen för, rapstjärnorna (i alla fall de som är så kallat "mainstream"). De vill helt enkelt skriva låtar med budskapet "se på mig, fan va cool jag är nu, se på dig, du är en riktig loser du!". Sen gör man videos med en massa bling-bling och sexiga mulatter i hotpants filmade med en golvkamera och säger "kaching! (eller "I am rich, beatch!".)

Det är förstås inte bara Timbaland som rappar om hur förträfflig och rik han är. En klassisk line som jag hört från flera olika artister är att de sjunger - "I am respected from X to X" (några platser som ligger långt ifrån varandra och rimmar). Blir lite töntigt i längden tycker jag.

Det hela handlar uppenbarligen om Attityd! Ska man vara snäll kan man kalla det Bra Självförtroende! Ska man vara jag så kan man kalla det Egotripp.

Sen ska det ju sägas att det finns rappare som skriver texter som handlar om annat än deras egen förträfflighet. Heder åt dem! Tips på hiphop med "vettiga" texter emottages tacksamt.

Det där var mina 50 cent om hiphopvärlden. Tillbaka till Malta nu, I promise.

Inga kommentarer: