tisdag 15 januari 2008

Hiss hop

De skulle ha kommit kl 08 idag. Men det gjorde de inte. Hissgubbarna alltså.

Hissen i det ödsliga hyreshuset där jag bor (det med så smala trappor att viktväktare och handikappade undanbedes..) har varit trasig i urminnes tider. Min hyresvärd har bokat in tid med hissgubbarna ett par gånger, men de kommer aldrig. Vet inte vad de gör istället. Kanske tar en fika?

Detta tar mig raskt till Dogge Doggelito (nej, det gör det inte, men i alla fall). Den gamle Latin Kings-rapparen som nu gör karriär som maskot i Elgigantens tevereklam. Han försöker fortfarande vara nära rötterna och bor enligt rykten i Rinkeby trots han tjänat en del stålar vid det här laget. Måste dock kännas svårt att vara "nära rötterna" när man kränger torktumlare i teverutorna och säger "32 snyggis tum". Hip-hop-communityn lär vill inte vilja ta i honom med tång efter det kan man tänka.

Men å andra sidan: alla måste ju tjäna pengar. Speciellt om man har familj och barn och allt. Och man kan inte vara rapstjärna för evigt. (Snubben trodde han va cool, för han hade en pistol, men när han blev äldre sen, sålde han sig till Elgiganten. )

För att slå ihop ämnena Dogge och problemet med min hiss så har jag skrivit en liten hiss hop-vers. Den rappas med fördel på förortssvenska a la Rinkeby.

De hade bokat tid,
De skulle laga hissen.
Men det kom ingen hit,
fast hissen den va vissen.
Jag åkte på en nit,
värsta Maltadissen.

Jag vet, jag borde ha blivit poet. Men en copywriter tjänar bättre.

[Fotnot: En Maltadiss är när man bokar tid och ingen kommer.]

1 kommentar:

Therese Lindberg sa...

Oj nu kan jag visst lägga kommentarer. Jihuuu. Vi vill ha mera Maltadissar! x