torsdag 17 april 2008

Jakten har börjat

Nu har jakten börjat. Jakten efter en ny lägenhet. Och med ny så menar jag ny. Ingen gammal maltesgrotta med möbler från andra världskriget där allt hänger på en rostig spik. Utan någonting fräscht. Något nytt.

Den jag har är ingen katastrof i och för sig. Men den har 60 meter korridor, ett badrum utan dörr, och en trappuppgång som är smalare än Kate Moss. Jag vill inte fortsätta min diskriminering av feta människor, jag vill välkomna folk med öppna armar.

Så nu åker jag Malta runt (eller nja, Sliema och St Julians) för att hitta en go lya. Första turen skedde idag. Mäklaren hämtade mig i Spinn-Ola och så åkte vi 500 meter (ett så kallat maltesiskt maraton) till en gata inte långt från där jag bor nu. Den var fint på alla sätt, plasmateve, snygga möbler och så, men rätt mörk. Mörker kan jag få i Sverige.

Har sett en del fina seafront-lägenheter med fantastiska utsikter. De kan vara bra på alla sätt utom att man snavar över rottingmöbler som gör sig bättre på mormors uteplats än i en lägenhet för x antal tusenlappar i månaden. Varför inte köpa nya möbler/nytt kök etc och ta ut ett par hundra euro till i månaden?

Sen är alla lägenheter ofantligt stora också. Välplanerade 1:or eller 2:or är svårt att hitta. Istället får man 8 rum eller så, där det slutar med att man inte använder hälften av dem.

Första turen gick alltså inget vidare. Får återkomma i ämnet helt enkelt. Och har ni några fina lägenhetstips så är det aldrig fel att mejla jonas@penquake.com

Inga kommentarer: