lördag 29 mars 2008

Trevlighet varar längst

Har haft fullt upp med diverse på sistone och inte kunnat hosta upp så många blogginlägg. Jag har inte haft mycket att klaga på heller. På mina dagliga jobbpromenader till jobbet har jag till och med fått ett och annat "Good morning" från en och annan maltes. Och det gör ju en lite gladare.

Jag tycker det är trevligt med vardagliga artighetsfraser. Många brukar klaga på att de inte är genuint menade, men det spelar ingen roll för mig. Hur kan de vara genuint menade om personen inte känner mig? Om någon säger "Have a nice day" så tror (hoppas) jag inte de tänker "Have a rotten day, asshole".

I USA så är de duktiga på artighetsfraser. Går du till supermarketen blir man tilltalad med "sir" och de frågar "Can I help you, sir?", "Will that be all, sir?", "Have a good day, sir". Jag vet inte om jag har någon adlighetsfetisch, men det gör mig alltid lite gladare i alla fall.

I den maltesiska supermarketen får man knuffa sig fram genom de pinnsmala gångarna för att komma fram till en kassörska som vaknat på helt fel sida av kassaapparaten och känner för att slänga kvittot i ansiktet på en. De säger sällan hej och tittar sällan en i ögonen. Det finns undantag, men på exempelvis Tower i St Julians är det den stilen som gäller. Stilen som heter "Jag avskyr dig din äckliga turistliknande kund".

Det är lite tråkigt tycker jag.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hahaha....jag vet precis vad du menar, i have seen them.)