måndag 16 juni 2008

Stick no bill

Turistande vänner förvandlar en själv till turist. Nu när min kompis Josefin är här vill man ju vara en god värd och visa lite av ön. Igår blev det en hop-on hop-off-buss genom norra Malta. Det var kanske inte spektakulärt, men ganska grönt och trevligt. Sitter man på taket så fläktar det dessutom bra, men man får akta sig för att få ögat utstucket av nedhängande trädgrenar. Busschaffisen borde skrika "ducka" ibland tycker jag.

I Mosta såg jag skylten "stick no bill" på ett av husen. Vad betyder nu detta? Betyder det att man inte ska fästa en räkning/sedel där? Varför skulle man vilja det? Och varför skulle man inte göra det? Det skulle i och för sig vara skönt på den egna brevlådan så man slipper räkningar...

Mdina gjorde skäl för sitt namn som den tysta staden. Rätt mysigt ställe faktiskt, men en timme där räcker känns det som. Speciellt när man varit där en gång tidigare.

Golden bay var som väntat packad. Men det är alltid kul att ta en kaffe och tittade på konstiga badutstyrslar. En tant hade klätt sig obehagligt lik clownen Bozo exempelvis. Ibland undrar man om speglar är en bristvara här på ön.

Nu har jag gjort både norra och södra Malta-turen i alla fall. Bara Gozo kvar i stort sett. Jo, jag vet, jag borde skämmas...

Inga kommentarer: