måndag 11 februari 2008

Du kan tjäna fem spänn

Jag var på Maltaposten (kuvertmuseumet) på morgonen för att betala en telefonräkning. Räkningen var på 23 Euro eller något sånt. Herren bakom den dammiga disken upplyste mig vänligt att om jag betalar på Melitas kontor i Valletta så sparar jag avgiften på 57 cent. Jag skrattade lite och sa "jaha" som om jag verkligen tänkte åka till Valletta för att spara fem kronor. Sen fick jag kvittot på min betalning, tackade och gick.

Åker någon till Valletta för att spara en sån summa? Är marginalerna så tajta för många malteser? Det är nog helt möjligt.

Med tanke på att de tjänar hälften eller mindre än oss svenskar och det inte är Thailandbilligt på Malta så krävs det nog ett visst levnadskonstnärsskap för att fixa biffen. Speciellt om man är en familj. Och de är ju duktiga på att spotta ut ungar här. Alla verkar ha minst tre.

Sen måste ju alla killar ha en fräsig bil så de kan åka på de korta skräpvägar som finns och mäta sina stajlade penisförlängare till fordon med andra lika vettlösa killar. Och det är ju inte precis billigt med bil här.

Så hur gör de då? Jo, de tar lån och köper på kredit. Och handlar minimalt. De springer till exempel inte ut och antidepp-shoppar som vi svenskar (det var mörkt ute och jag hade inget att göra så jag köpte en ny teve). Sen lägger de äckliga lakan eller tischor i bilen för att inte slita klädseln, plastar in sina fjärrkontroller till teven, (så att knapparna inte ska slitas förstås!) undviker betala skatt, och säkert en massa andra "välgenomtänkta" metoder för att spara sekiner (har ni fler så skicka dem till mig!).

Jag kanske är lite hård och elak. Jag är ju en bortskämd svensk. Jag har i och för sig jobbat sen jag var femton, men jag har aldrig plastat in en fjärrkontroll och fixade egen lägenhet när jag var sjutton bast. Här bor ju grabbarna hemma tills de hittat Mamma 2. Det vill säga sin livspartner.

Egentligen är det lite synd om dem. Medan jag sitter här och skäller som en jävla besserwisser! Dålig stil!

Men rätt kul.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det kostar ju för övrigt 47 cent ENKEL-resa till Valetta, så hur de skulle kunna spara in den 5kronan genom att åka dit förstår jag inte riktigt?? :S Haha! Malteser..

..med mamma å mamma 2, inte undra på att d e förvirrade.