måndag 28 juli 2008

Bom-bom-båten

Och så kommer då båten. Båten med fyrverkerierna som låter som ett tredje världskrig. Som fyras av mitt på ljusa dagen. Som skrämmer skiten ur barn, djur och vuxna. Och min fråga är bara: till vilken nytta?

Varför ska det smälla hela dagarna? Vem får ut något av en stor smäll och ett rökmoln? Vill malteserna påminnas om tiden då de var under attack? Och de som var med då måste ju sätta hjärtat i halsgropen varje gång det smäller.

Jag är en stor fan av sunt förnuft. Är en tradition poänglös så lägg ned den! Varför fortsätta med något som uppenbarligen är ganska puckat?

Jag börjar gilla Malta mer och mer. Har funnit min plats här. Men vissa saker kan fortfarande få mig att vilja slå huvudet i väggen och den där "bombbåten" är en sådan. Mängden bilar en annan, men det har jag ju tjatat om tidigare.

Snälla malteser, er ö har en fantastisk potential. Använd den! Och börja då gärna med att använda hjärnan...

Inga kommentarer: